Ivan har knäck i öronen

Jag har kommit fram till att lillen hör dåligt. Och inte kan läsa. Läste igår på flera ställen om vad som händer i vecka 38 i graviditeten. Det visade sig att barnet nu är helt klart och det är nu normalt att föda. Bra! Då kör vi på det, hör du det Ivan? Jag har ju redan försökt övertala honom om att komma ut men utan resultat. Jag läste också att bebisen nu sover väldigt mycket och inte lever om så mycket. Den biten har vårt pyre missat helt. Magen hoppar och far fortfarande precis hela tiden. I lördags sov han absolut inte mellan 17 och 02 till exempel. Däremot sparkade han och buffade på allt han kom åt. En olydig liten bebis.

I dag är jag skittrött. Det har varit oväntat lugnt på jobbet men ändå är kroppen som bly. Ska alldeles strax gå och sova. Jag ska bara äta en lussebulle först. Mums och godnatt!

Like a Jörgen...

I går var vi på julbord med Uffes familj (tack Sabine!). Det var väldigt trevligt. Mitt problem var dock att jag var alldeles för lik Jörgen Brink. Jag blev alldeles för snabbt mätt. Åt inte på långa vägar så mycket som jag skulle vilja. Jag var alltså sämst när det gällde. Jag kan höra Peter Forsberg prata om mig så som han pratade om domaren Börje "Jag är så jävla besviken på Maria".

Nu har vi i alla fall kommit hem till lägenheten igen. Rätt skönt ändå. Ska få sova i min säng i natt till exempel. Problemet var att vi inte handlade på vägen hem. Helt plötsligt satt vi (Uffe och jag) och önskade oss något att knapra på. Det fanns verkligen ingenting i varken kylskåp eller skafferi. Jag hittade till slut en gammal lusselängd i frysen. Uffe hittade lite korv. Vi får nog se till att gå och handla imorgon...

Imorgon inleder jag sista veckan på jobbet. Jysses vad tiden går fort. Har gått in i vecka 38 i dag. Allra mest fem veckor kvar innan lillen är här. :)

Vad är väl en bal på slottet?

Svaret är: Helt okej faktiskt! I går hade jobbet vinterfest. Jag anmälde mig förra veckan så att jag skulle ha en plats men tvekade in i det sista om jag skulle gå. Jag var rätt trött och jag vet ju hur kroppen mår. Uffe lovade dock att komma och hämta mig med bilen så jag åkte i väg. Jag tyckte att det kunde vara kul att träffa stockholmskollegorna en sista gång innan min ledighet. Hur som helst, maten var riktigt god, sällskapet var kanon och jag trivdes riktigt bra. Så jättesent blev det ändå inte, jag vågade inte riktigt utmana ödet och stanna halva natten. Dessutom ska vi ju på julbord med svärföräldrarna och Uffes bror ikväll. Kul att två av mina kollegor på lokala kontoret var med även om vi inte hann prata så där jättemycket.

Julbord i kväll alltså. Jag har inte så mycket juligt att ta på mig så jag får göra det bästa av situationen. Det känns inte så juligt ute heller. Grått och regnigt som vanligt. Snart är det dags för kylan att komma så att det kan bli vinter innan jul. Bara för jag skrev att det inte känns så juligt så satte Uffes mamma på en skiva med julmusik. Undrar om hon ser vad jag skriver trots att hon står och stryker kläder... :)

I dag har Ivan varit aktiv. Först har han bökat runt i omgångar medan vi kollade på skidåkning. Nu har han hicka. En kollaga på jobbet kände på magen när han hickade förra veckan och hon bara skrattade åt magen. Intressant att hela magen kan hoppa bara för att han har hicka där inne.

Nähä, undrar om jag ska väcka Uffe snart. Han var trött och gick och la sig en stund. Det var ett bra tag sen nu. Så småningom är det dags att ta en dusch också så man slipper sitta och vara sunkig när vi ska äta. Kanske blir det här enda julbordet för oss i år... Uffe är fortfarande helt säker på att Ivan kommer på julafton. Jag hoppas att han har fel. Om han föds på julafton, borde han inte heta Nisse då? ;)

Grått, när kommer snön?

Det är verkligen tråkigt att det är så grått och trist ute. Sov länge idag, har tagit det lugnt och ändå så var jag så trött att jag fick vila middag när jag kom hem från barnmorskan. Eller hem och hem men till Uffes föräldrar... Nog för att jag är trött i grunden också men vädret gör ju inte direkt att man skuttar av glädje. Längtar efter att få sätta upp adventsljusstakarna hemma så att det kanske blir lite mysigare på kvällarna i alla fall.

Besöket hos barnmorskan ja. Jag mår bra, Ivan mår bra. Han är fixerad fortfarande och det är också därför jag har så ont. Misstänkte det... Måste tänka på det när jag har ont som värst, det kommer att gå över snart. Förhoppningsvis är snart redan i början av december...

Jag köpte en ny kamera i dag också. Ville ju ha en som jag alltid kan ha med i väskan i fall att det händer något kul. En kodak fick jag tag på. En billig en. Men jag behöver ju ingen avancerad eftersom jag redan har en sådan. Bilderna ser riktigt bra ut. Däremot hade videofunktionen kunnat få vara lite bättre. Det blir så mörkt på något vis att min mobilkamera faktiskt är bättre. Och det är inget bra betyg. Jag hoppas på att det är någon inställning som gör den så här och att jag snart ska hitta den inställningen så att det funkar lite bättre.

Nu ska jag gå och kolla när Uffes mamma gör julkort. Kanske ska jag pyssla lite själv också.

Livet som naken pensionär

Jysses. I dag har jag haft ont. Behövde gå till affärn på lunchen eftersom jag inte hade någon lunchlåda med mig. Jag gick bredbent, med myrsteg och sakta, allt för att det gjorde så ont i rygg, lår, ljumskar och rumpa. Jag trodde helt ärligt att Astrid 90 år skulle springa förbi mig med sin rullator. Jysses vad jag känner mig mjäkig (ja, nu kommer Uffe säga att jag får vara mjäkig eftersom jag är gravid). Var dessutom tvungen att vila när jag kom hem från jobbet. Intressant att få en inblick i hur livet kommer att vara om en si så där 40-50 år.

Är ju annars hos Uffes mamma den här veckan. Uffe är nu i Ryssland och jag trodde nästan att förlossningen skulle sätta igång i dag bara just därför. Ännu ingenting dock så jag antar att han hinner hem igen i slutändan. Uffes mamma har bjudit på god mat och nu sitter en katt och jamar åt mig. Jag ägnar den tydligen inte tillräckligt mycket uppmärksamhet.

Imorgon är jag ledig igen. Och ska återigen till barnmorskan. Inget mer inplanerat. Hade tänkt gå upp i lägenheten och småfixa lite (ligger saker överallt...) men jag får se om jag orkar. Det beror helt på hur kroppen mår imorgon.

Och nu är ringen borta. Vaknade i natt och ringen verkligen spände om fingret. Så fort fingret minskat i omfång tog jag av ringen. Den får nog vara av tills dess att pyret är här. Känner mig lite naken, är ju så van att ha ringen där. Att snurra på den. Att "rätta till" den. Tror hela tiden att jag tappat den tills jag kommer på varför den inte sitter där.

Bara 25 dagar kvar till beräknad förlossning i alla fall. Må jag slippa gå över tiden...

Vecka 37 inleds

I dag inleds vecka 37. Mindre än fyra veckor kvar till beräknad förlossning alltså. Läste någonstans att magen inte blir större än den är i vecka 36. Alltså ska det här vara det största min mage blir:


I dag har jag träffat min barndomskompis. Vi pendlar långt båda två och har inte möjlighet att ses så ofta längre. Var riktigt kul att det här kunde bli av i dag. Blev dock rätt trött i rygg och det är nog snart dags att dra ner på alla större ansträngningar. På fredag är det dock julfest på jobbet och på lördag ska vi gå på julbord med Uffes föräldrar. Sen ska jag jobba min sista vecka och sen blir det bara soffliggande och praliner fram till lillen är född. Eller ja, riktigt såååå lugn kan jag nog inte hålla mig....

Uffe hade tvättat när jag kom hem. Ivans sängkläder var rena så jag passade på att bädda sängen. Lite tidigt men jag ville så gärna se hur det såg ut med lampan jag köpt och med lakanen i. Resultatet? Det blev så här (notera att jag bäddat ner "gosig katt" i sängen redan) :)



Imorgon blir det till att stanna i Bålsta. Uffe ska ju åka bort och jag ska bo hos hans mamma under veckan så jag slipper vara själv i fall att det händer nåt. Måste se till att packa en bautastor väska för att få med allt. Måste visserligen hem på onsdag när jag har barnmorskan men annars kommer jag troligen inte hem förrän på söndag.

Sist men inte minst. Det börjar bli dags att ta av sig förlovningsringen nu :( Mina fingrar sväller som 17 ibland och jag är rädd att inte kunna få av ringen utan behöva "klippa" upp den. Känns inte riktigt värt det. När jag satt på tåget hem från stan i dag såg mina fingrar ut som prinskorvar och ringen satt som berget. Det har släppt igen som tur är.


På lördag kan jag inte men på måndag går det bra!

Dagens sportproblem: Skidsäsongen har nu börjat (på enda dagen när solen skiner och det är mer som vår än vinter i luften). Uffe och jag sitter nu och kollar på WC-premiären. Idag är det fyra veckor kvar till beräknad förlossning och två veckor kvar till Vinterstudion börjar. Jag kunde just konstatera att det är skönt att det inte är OS-tider just nu för hur skulle jag då få in en förlossning på programmet? "Nej, Ivan det är OS-final i hockey nu, du får vänta till matchen är slut!" Lillen har inte många dagar att välja på nu heller. På helgerna vill jag ju helst se på Vinterstudion så vardagar måste det blir som gäller. ;) Nej jag vet, jag är fan inte frisk någonstans...

I natt skulle jag gå upp för att gå på toaletten. Hur jag än försökte så lyckades jag inte sätta mig upp. Hade sammandragningar så kunde inte sätta mig rakt upp. Kunde heller inte vrida mig så jag hamnade på sidan. Trodde nästan att jag skulle få väcka Uffe så att han kunde dra upp mig. Till slut släppte sammandragningen jag kan kom upp i alla fall. Men jysses vad jag kände mig "handikappad".

Måste berätta om jobbandet igår också. Det var egentligen stressläge men jag lyckades hålla mig rätt lugn och behövde absolut inte uppleva samma sak som i torsdags. Jag ska släppa taget, jag SKA! Kan jag hålla det som det var igår så ska det nog gå bra.

Sist men icke minst. Nu är jag åter uppe i den vikt jag hade när jag blev gravid. Känns jättekonstigt att det blivit så. Trodde verkligen inte det när det här började utan trodde att vikten skulle leta sig upp mot 100 kg. Mysko att kroppen ska reagera så konstigt när man blir gravid. Blir intressant att se vad vikten hamnar på när lillen väl är ute.


Stress är nog inte bra

Mycket strul på jobbet i dag gjorde att det blev rätt stressigt. Strulet var ingenting som jag var mitt fel eller som jag kunde påverka men det är ju jag som måste ta hand om det. Jag tror dock att det var stressen som gjorde att jag har haft rejäla sammandragningar sedan kl 14. Det är lite lugnare nu men ett tag kändes det som en enda lång sammandragning. Det gjorde (och gör fortfarande) ont men inte som jag misstänker att riktiga värkar gör. Har även ont i ryggen, ner i låren och rumpan. Det trycker numera dessutom som 17 ner i mitt bäcken så jag går hjulbent, med myrsteg och säger "aj oj oj aj". Hoppas verkligen att det här släpper snart. Eller att det leder till att lillen snart är här....

I går la Uffe handen på min mage. Lillen var vaken och började böka runt. Uffe blev nästan rädd för hur det faktiskt levde om där inne :) Det är inte lika mycket sparkar längre utan mer bökande. Trots det kan Ivan få in en riktig fullträff i revbenen fortfarande...

Nu ska jag gå (gå och gå men vagga iväg) och öppna mitt paket med nappflaskorna jag beställt. Måste kolla att allt är med. Måste ju koka upp en flaska och göra hål i själva nappen också innan förlossningen eftersom jag måste ha med mig en flaska dit.

Fixerad...

Har varit hos barnmorskan i dag. Lillen är nu fixerad. Trodde att det var någonting bra men det visade sig att det egentligen inte betydde någonting annat än att han är redo. Det kan dock i alla fall dröja läääänge innan han kommer. Alla värden såg bra ut i alla fall (hon var till och med nöjd över min vikt!). Det har vi (Ivan och jag) firat genom att ligga på soffan, lyssna på musik och umgås. Han buffar, jag klappar och pratar :)

Var hos försäkringskassan på en föreläsning om föräldrapenning i morse också. Så nu vet jag fortfarande ingenting ;) Herre jysses vilka regler och mycket konstiga dagar hit och dit det finns. Uffe kunde inte följa med heller så nu ska jag försöka förklara när han kommer hem. Det kommer att gå såååå bra.

Jag skulle ju städa lite här idag när jag är hemma. Det har jag dock inte orkat. *lat* På sätt och vis borde jag ha dåligt samvete men jag orkar inte. Det jag orkar plocka med orkar jag, resten skiter jag i. Har en tvättid till lillens lakan och småhanddukar idag också men får se om jag tar tag i det eller om jag skjuter på det. Borde ju inte vara så jobbigt, handlar om en maskin bara. Två om jag tar med Uffes och mina lakan på samma gång. Borde jag kunna överleva egentligen...

10 arbetsdagar kvar nu. 31 dagar till beräknad förlossning. Det börjar fasen närma sig med stormsteg....

Negativ på flera sätt

Gud vad tråkig jag känner mig. Känns som att den här bloggen nu enbart handlar om vart jag har ont. Ska försöka skärpa mig men just nu är det lite jobbigt rent allmänt. Jag är ändå så trött på kvällarna (skulle inte Uffe göra mat så vet jag inte hur jag skulle få i mig mat) och det gör ont här och var hela tiden. Lite mer positiv ska jag ändå försöka vara. Jag är ju ändå glad över att vår lilla pojke snart är här :) Jag ser honom ligga i sin vagn, i sin säng, gosandes med sin mjukiskatt med mera. Min son... Jag ska tydligen bli mamma :)

Jag har funderat på att köpa ännu en kamera. Ja, jag vet att den jag har är riktigt bra och jag älskar den (tack M och J som köpte den i USA åt mig!). Nu är jag dock ute efter en liten kompaktkamera som jag kan ha med mig överallt när lillen väl är här. En kamera jag kan stoppa ner i skötväskan eller i fickan eller vad som helst. Orkar inte ta med den stora kameran vart jag än går och då är risken att det inte blir lika mycket bilder (ja, det kanske räcker med dom jag kan ta ändå men i alla fall ;) ). Vill dock inte köpa en snordyr kamera men ändå en som har lite kvalité. Går det att kombinera? Om någon har ett tips så vet ni vart jag finns :)

Uffes brorsas tjej kommer tydligen hit innan jul. Hon vill enligt uppgift träffa oss då... Frågan är bara om vi kan träffa henne. Om vi är på BB funkar det inte eftersom enbart pappan får komma in på avdelningen på grund av svininfluensan. Fast jag hoppas ju att grabben är ute då och i så fall borde det ju gå att ordna ett "möte".

Nu ska jag gå och sova. Riktigt trött i dag. Somnade på tåget hem och vaknade av att det plingades om att vi var i Bålsta. Tur att jag inte sov över stationen. Lite jobbigt att behöva åka till Sumpan och vända igen... Nu är det bara imorgon kvar och sen är det ledig dag igen. En dag jag bara har barnmorskan inbokad. Måste dock skriva förlossningsbrev innan jag ska dit. Hmm, svårt. Var ganska få rader att skriva på för att vara så pass stora frågor som det var. Å andra sidan är det ju ingen uppsats jag ska skriva. Blir till att fundera lite till imorgon och se vad jag behöver ta med. God natt på er!

Zlatan, vad trött jag är

Sov länge och otroligt bra i natt. Ändå fick jag ta en tupplur på eftermiddagen. Ska snart gå och sova igen dessutom. Fattar inte hur trött man kan bli. Ivan har varit otroligt lugn i dag också så jag har varit lite orolig. Nu ikväll har han ändå rört en del på sig, skönt att veta att han mår bra i alla fall. Vaknade i natt av den där smärtan i ljumskarna igen. Det verkar som att benet låser sig. Tog närmare fem minuter innan jag hade rätat ut benet och smärtan försvann. Tur att det inte är så lång tid kvar. Jag hoppas att lillen är en gosig liten en för jysses vad jag kommer att krama honom :)

I dag har jag fixat alla Ivans kläder och lagt dom i en byrå. Ytterligare en sak på min lista som är avklarad. Nu är det dags att fundera på ett förlossningsbrev som jag ska lämna in på onsdag. Och sen måste jag fundera på vad jag behöver i min bb-väska. Måste ladda upp med extra batterier till tens-maskinen till exempel. Borde göra ett par cd-skivor med musik att ha med också.

Ich habe jetzt auch eine Leserin aus Deutschland, hallo Iris! Wie geht es dir?


Tjock kan du vara själv...

Min kollega tyckte att hon var rolig häromdagen när hon sa "hej tjockis" när jag kom in i köket. Jag vet ju vad tjockheten beror på och jag tog inte speciellt illa vid mig så. Men någon sa en gång till mig att om någon klankar på figuren kan man säga "jag är gravid, vad har du att skylla på?". Så det gjorde jag med glimten i ögat. Kollegan blev då tjurig och menade att man har rätt att säga så till gravida. Säger vem? Vad är det som gör att det är okej att kalla mig tjock bara för att jag är gravid? Och varför har min mage blivit allmän egendom? Jag går inte runt och klappar okända människor på magen så varför ska dom klappa på min? Nåja, ska inte snöa in på det här nu. Jag bara undrar varför man som gravid måste stå ut med saker som "vanliga" människor slipper.

I dag har vi varit och handlat. Har köpt en litet paket blöjor, ett par förpackningar mjölkersättning (i fall jag inte klarar av att pumpa), lakan, täcke, kudde, badprylar, en skallra och en leksak som mjauar bland annat. Har också beställt specialflaskorna vi behöver för att mata lillen. Det här innebär att min "att-göra-lista" är lite kortare. Fixar jag bara ett bra ställe att förvara Ivans kläder också så är alla större saker klara och kvar är saker som att packa bb-väska och skriva förlossningsbrev. Vi börjar bli redo för vår lille pojk :)

Jag är med i ett forum och pratar mycket med andra tjejer som ska ha barn ungefär samtidigt som mig. Skrev om mina senaste "krämpor" i en tråd i dag. Det visade sig att flera andra känner samma saker. Jag trodde att det hade med foglossning att göra men de andra tror att det är för att barnet är på väg neråt. Känningarna består i att jag har som träningsvärk i ljumskar och på insidan av låren. Vaknar på nätterna av att det hugger till i ljumskarna. Han är väldigt lugn i dag också vilket tydligen också ska vara ett tecken på att det är på gång. Jag vet inte vad jag ska tro. Allt kan ju inte vara tecken heller. Skulle visserligen vara skönt om han är på väg för jag vill inte vänta så länge till men samtidigt skulle det vara kul för Uffe att komma iväg på sin miniresa om 1 1/2 vecka. Kan man inte få Ivan att skicka ett sms där han berättar när han tänker komma så vi vet? ;)

Vecka 36 imorgon i alla fall. Tiden går ohyggligt fort! Har bara 12 arbetsdagar kvar nu även om barnmorskan tycker att jag ska sluta ännu lite tidigare. Det skulle jag nog ha förvarnat om lite tidigare på jobbet i så fall.... Dessutom skulle jag bli tokig av att bara gå hemma och vänta.


Bild på lilla maggen också

Lägger upp en ny bild på magen också. Mer än så blir det inte nu. Jag är trött, har ont i ryggen och tänker gå och sova. Efter att jag druckit ett glas mjölk förstås....


Lillen är nu bara ruckbar

Har varit hos barnmorskan i dag. Hon kollade mitt blodtryck som var okej, mätte magen som växte som den ska, och kände hur Ivan ligger. Jag har tyckt mig känna att magen är sned och hård på ena sidan men mjuk på andra. Så var det också. Den hårda delen jag känner är ryggen och rumpan helt enkelt. Det förklarar också varför jag alltid känner av hickan på ena sidan. Barnmorskan kände också på hur huvudet kändes och det är nu bara lite ruckbart. Det behövde inte betyda att han är på väg utan dom små liven kan tydligen ligga så rätt länge men det är ett bra tecken i alla fall. Uffe vill få åka till Ryssland innan pyret kommer. Det är två veckor kvar. Men efter det kan Ivan få titta ut när som helst.

Min rygg är knepig. Har ju haft ont i ryggslutet. Ända tills nu. Nu sitter det på vänster sida och då precis under skulderbladet. När jag varit still en stund är det värst, som till exempel när jag legat i sängen eller soffan en stund. Ska jag då vända mig eller, gud förbjude, behöva gå toaletten eller något så hugger det rejält. Hur kan det ha blivit så helt plötsligt? Och det känns ju ingenting när jag rör mig annars. På morgonen är det inte heller samma problem. Jag fattar ingenting....

Jag träffade den där tjejen som jag skrev om igår också. Var hemma hos henne och hon hade gjort mat. Vi pratade och pratade och innan jag kom därifrån hade jag lite bråttom till barnmorskan. Riktigt roligt att vi kommer så bra överens. Och hennes lille pojk är så otroligt söt :) Blir kul när Ivan och hennes andre son föds. Eftersom vi bor så pass nära varandra (tog 10-15 min med bil) så hoppas jag att vi kommer att ses en del framöver :)

Nu är det bara att gå på förlossningskursen kvar i dag. Får ju som sagt se hur länge vi stannar. Hade vi tänkt till så hade vi kunnat fråga förra veckan om det bara skulle handla om amning i dag. Jag tror inte att det var bara det och vill ändå åka dit en stund för att se vad dom har att säga. Går hem i pausen om jag känner att det är meningslöst...

Ledig imorgon

Det är mycket på jobbet nu (har inskolning av min vikarie så det är en del extra). Dock har jag ju min lediga dag imorgon! Imorgon har jag barnmorskan inplanerad. Förutom det har jag tänkt att ta det riktigt, riktigt lugnt. Eventuellt ska jag träffa tjejen som också väntar en spaltpojke. Vi har ju förlossningskursen imorgon kväll i och för sig men jag tror inte att vi stannar hela tiden. Amningsinfon har jag ju inte speciellt mycket nytta av eftersom jag inte kan amma "Ivan". På tal om det, det är fasen dags att beställa nappflaskorna vi behöver. Behöver ju ha med en flaska till BB till exempel.

Kan man lägga upp rörliga bilder på sin blogg? Måste kolla upp det. Kan i så fall lägga upp en liten film där man ser hur vår huligan bökar runt och möblerar om i min mage... Riktigt häftigt att se tycker jag...

Det får bli ett kort inlägg idag. Är trött och ska vila en stund. Tyvärr är det tråkiga program på TV på tisdagar annars hade det fått bli TV-tittande fram till läggdags.

Vecka 35

Ännu en vecka har gått... För varje dag som går kommer vi närmare att bli en liten familj (no shit Sherlock). Det börjar bli ruskigt spännande :) Jag borde nog ha gått någon form av andningskurs vid det här laget men det har jag inte gjort. På förlossningskursen i onsdags lät det som att det var en bra sak att ha med sig i bagaget. I onsdags handlade kursen om smärta för övrigt. Inget nytt framkom och jag kommer att hålla fast vid "min plan". Jag vill försöka klara mig med lustgas, tens, bad och värme men funkar det inte så får det bli epidural. Tycker epidural känns läskigt men jag har det i åtanke i alla fall.

Jag börjar nog bli lite tjatig. Uffe säger "det var ju inget nytt, det säger du ju varje dag" varje dag. Jag varierar mig dock mellan:
1. Jag börjar känna mig stor nu.
2. Jag börjar känna mig klumpig nu.
3. Ivan börjar bli tung nu.
Alla tre påståendena är sanna. Jag blir tyngre och tyngre. Faktiskt på vågen också, är bara ett kilo ifrån min "startvikt" nu. Magen är också i vägen och när jag ska böja mig känns det som att jag har en oböjbar "platta" på magen. Bara ett fåtal tröjor passar nu och det börjar bli dags att rota i Uffes garderob efter kläder. Att ta sig upp ur sängen är inte heller lätt.

Igår monterade vi ihop spjälsängen och satte upp en liten myslampa. Jag har en lista på saker att göra innan lillen kommer men på den listan finns nu nästan bara saker vi måste köpa (blöjor, våtservetter, nappflaskor till exempel). Vi har pratat om att fixa det nästa helg så att vi kan koppla bort allt sånt sen och bara vänta på att det hela ska starta.

Jag har börjat få enorma sammandragningar. Har i flera veckor kommit lite nu och då men i går kändes det som att dom bara avlöste varandra. En del av sammandragningarna gör ont också, är det förvärkar? Någonting jag tycker är konstigt med min kropp är att jag, som vanligtvis duschar på max tre minuter, nu kan stå och bara låta vattnet rinna i 15-20 min och jag skruvar upp värmen hela tiden. Det slutar med att jag får tvinga mig att stänga av vattnet, som då är ruskigt varmt, samt en översvämning på golvet. Jag skulle absolut behöva ett badkar :)

Hade Uffe varit hemma hade en ny bild kunnat publiceras. Han är dock ute och äter med sin mor, far och bror och kan inte ta en magbild.


Nedräkningen fortsätter...

Jaha, nu är jag i vecka 34. På lördag är det sex veckor kvar. Endast 18 arbetsdagar återstår. Tiden går fort! Verkligen skönt att se att det går framåt. Även om jag tycker att det är mysigt att känna lillen leva om därinne så vill jag att han ska komma ut till oss snart. Magen är fortfarande relativt liten (alla säger det) men gravitationen gör sitt till nu och idag har det varit som att magen dragits mot golvet/marken likt en magnet när jag gått.

Det har annars varit lite upp och ner i helgen och början av veckan. I lördags var vi hos Uffes brorsa. Klarade av att sitta hyfsat bra. Fick använda tens-maskinen en stund men mest i förebyggande syfte då jag började få känningar. En mycket trevlig kväll blev det. I söndags skulle jag gå på bio med en kompis. Mådde bra i 15 min kanske. Sen satte ryggen igång. Hade maskinen på mig och inkopplad och behövde bara starta. Hjälpte en stund men innan filmen var slut var jag också slut och hade pärskans ont. Riktigt tråkigt tyckte jag. Har funkat okej på jobbet måndag och tisdag ändå. Ont har jag haft men överkomligt i alla fall.

Imorgon är det del två av den förlossningsförberedande kursen. Smärta ska det handla om. Jag hoppas att vi slipper se en film om en förlossning. Jag fattar själv att det inte är semester och njutningsfullt att föda barn, jag behöver inte se det i bilder. "Den dagen, den sorgen" om man kan säga så när det faktiskt är ett barn som i slutändan föds. Mitt barn dessutom...

Imorgon har jag också min andra lediga dag. Det blir till att tvätta lite kläder och lakan åt lillen. Behöver få skölja upp det sista (förhoppningsvis) så att allt är klart tills han kommer. Lakanen har legat på en kall vind och jag måste se att de är okej också så jag vet om vi behöver handla fler lakan eller om vi klarar oss. I övrigt blir det mest småplock för att göra plats för kläder och blöjor.

Hick, hick säger det från min mage nu. Ivan hickar igen. Hur många gånger per dag kan man hicka egentligen?

Måste få skriva om mina absoluta favoriter SJ också. För ett par veckor sedan var det en resenär som skulle byta till buss i Enköping. Det talade konduktörskan (heter det konduktör när det är en tjej?) om. Resenären visste om problemet och hoppades på att hinna med sin anknytning. "Annars måste det bli taxi igen" suckade han. Konduktörskan nickade och menade glatt att taxibolagen gillar SJ väldigt mycket eftersom det genererar så många kunder. "Och det är ju bra! Det är tur att någon gillar oss i alla fall" var hennes glada kommentar. Hmm, är det inte bättre att SJs resenärer gillar SJ än att taxibolagen gör det?

RSS 2.0