Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå

På jobbet idag fick jag frågan om jag fortfarande kan se mina tår om jag står rakt upp och ner. "Ja, självklart" sa jag och skrattade. När jag tittade ner mot golvet satte jag skrattet i halsen. Jag kan inte se mina tår. "Nej, du har ju skor på dig" var Uffes kommentar till det hela. Men jag såg inte skorna heller. Inte ens fast dom är knallröda och lyser som en brandbil. De senaste två veckorna har magen blivit ofantligt mycket större. Poff sa det...

Pyret har varit väldigt aktiv här ett tag igen nu. Kände ju nästan ingenting under en vecka. Men det tar han igen nu... Natten till måndag sov jag otroligt oroligt och vaknade säkert ett 15-tal gånger. Varje gång levde lillen om som 17. När sover han egentligen? Fast det är samtidigt väldigt mysigt att hela tiden känna honom närvarande. Det är lite som att ha en hemlig kompis. Jag sitter vid fikat på morgonen och är trött, får en spark och blir genast mycket gladare. Och ingen annan som märker vad som händer.

Jag har ont nu. Ont i ryggen. Och i sidorna. Och under magen. Ska till sjukgymnasten och få ett träningsprogram på torsdag. Efter det ska jag till kiropraktorn. Hoppas på att han kan "knäcka" ryggen så att den blir bättre. Får så ont av att jag sitter mycket. Tror jag i alla fall. Det gör ont när jag sitter länge på jobbet. Och i bilen hem på kvällen. Hemma mår ryggen bättre för då är det lättare att gå en sväng eller sätta sig på något annat sätt eller till och mig gå och vila. Det behöver inte bli värre än så här...

Om 81 dagar kan jag kanske se mina tår igen. I alla fall är det så många dagar kvar till beräknad förlossning. Heja, tiden går!

Vecka 28 (27+0)

Idag gick jag in i vecka 28. Jysses vad tiden går. I går var det 13 veckor till beräknad ankomst för lillpyret. Låter mycket med tre månader kvar men jag har varit gravid i mer än dubbelt så lång tid. Innan vi vet ordet av är han här. :)

Har inte köpt mycket sen sist jag skrev. Köpte en bärsele på tradera idag. Letar också efter en bröstpump. Får låna en på sjukhuset men den är tydligen rätt stor och klumpig och fick tips om en bra liten pump att ha att bära med sig. Vet ju visserligen inte hur mycket mjölk jag kan få ut men hoppas på att kunna ge pyret bröstmjölk så länge som möjligt.

Den här veckan har jag börjat känna mig rätt stor. Det känns som att det syns att jag är gravid. Vad säger ni?
Trots min mage fick jag stå på tåget hem i fredags. Inte en enda plats fanns ledig. Fick ont i ben, rygg och mage men ville inte verka klen och be om en sittplats. Dumt jag vet men nästa gång får jag ta mod till mig och fråga om någon vill hjälpa mig.

Ont i mage och rygg ja. Har börjat få ont när jag sitter på jobbet (känns ungefär som att ryggen trycks ihop och blir 10 cm kortare varje dag). Sitter ju så mycket på väg till jobbet, på jobbet och på väg hem (och då var det som sagt ändå inte bra att stå på tåget, hmm). Och nu åker jag ju ändå bil en bit. Ska träffa en sjukgymnast på torsdag (hoppas jag, det är drop in) och fråga vad jag kan göra. Hoppas ju på att slippa gå sjukskriven igen. Förhoppningsvis behöver jag bara stretcha, träna, ha något bälte eller så för att det ska hålla sig i skick.

(PS: använder jag parenteser lite för ofta? DS.)

Inte ens 100 dagar kvar...

Idag är det 98 dagar (14 veckor) kvar till Ivan kommer. Om han dyker upp på "rätt" dag (19 dec) vill säga. Det är inte klokt vad tiden går snabbt! Funderade idag på om jag skulle flytta lite möbler, tex den stora bokhyllan med massor med böcker, bara för att ha det gjort. Bokhyllan kan ändå inte stå där den står just nu eftersom Ivans säng ska stå där. Kändes dock som att det är lite väl tidigt att "röja runt". Samtidigt är det någonting så pass tungt att jag inte vill ha kvar det för länge heller. Dock skulle jag vilja köpa en ny dammsugare innan jag börjar härja för dammet som finns behöver inte sprida sig mer än nödvändigt. Den gamla dammsugaren har gett upp efter vår renovering och sopborsten funkar inte riktigt lika bra. Dagens i-landsproblem....

Jag har förresten semester nu. Igen. Vi åkte till Malta i söndags. Kom hem i torsdags. Jag blev kär i den lilla ön som ändå visade sig vara större än vi trodde. Vi traskade runt i Valetta (huvudstaden), i området där vi bodde (St Juliens), åkte till Gozo (en annan ö) och så blev det naturligtvis bad och fotboll. Riktigt trevligt var det (ja, fotbollen var ju ingen höjdare men allt det andra...)! Fanns massor med mer saker som jag skulle vilja ha hunnit med. Bland annat läste jag att man kunde åka på en undervattenskryssning. Coolt! Vi får helt enkelt återvända en annan gång. Då ska vi dock hitta ett annat boende. Att bo granne med huvudgatan för pubar man inte ens kunde gå förbi utan att få öronen bortslitna av ljudvågorna var ingen höjdare. Annars rekommenderar jag Malta starkt!

Igår var jag med om något spännande. Var på en mataffär (ingen reklam i min blogg inte). Skulle bland annat ha dippmix (fortfarande ingen reklam). Två påsar för 16 kr stod det. "Ja, varför inte?" tänkte jag eftersom vi skulle köpa chips och dipp till kvällen. Tog två påsar och resten av min varukorg och gick till kassan och betalade. Kollade sedan på kvittot. Där stod att jag köpt två påsar dippmix för 7.90 kr styck. Den smarte kan då räkna ut att två påsar kostade 15.80 kr. Under stod det "Rabatt 2/16 0.00 kr)". Klart som fan att jag inte fick någon rabatt eftersom två påsar var billigare än rabatten. Varför sätter man ens upp en skylt om 2 för 16 i ett sådant läge? Idioter...

15 veckor kvar...

...längre än så är det inte till beräknad ankomst. Det har pyret firat genom att leka rövare hela morgonen. Men det är skönt att känna att han rör på sig så man hela tiden vet att allt är okej.

I onsdags fick vi klart med barnvagnen. Och bilbarnstol. Uffes chef och Uffe hade pratat om barnvagn och chefen sa att han hade en om vi var intresserade. Det var en sådan modell som vi tittat på men äldre. Vi har ju hela tiden varit inne på att köpa begagnat så det var det ju ingen fara med. Jag ville ju självklart se vagnen innan jag bestämde mig. Vi åkte till chefen för att inspektera vagnen och den var jättefin trots åldern (nio år). Den är väldigt fräsch och är bara lite solblekt på skärmen (ett hjul behöver fixas men det är ju småpotatis). Ligg- och sittdel skulle vi få med. Och en overall. Och en åkpåse. Vi tyckte att det var toppen. Chefen ville inte ha något för det heller utan vi fick alltihop gratis! Inte nog med det, när vi skulle gå frågade chefen och hans fru om vi inte behövde en bilbarnstol också. Jag har varit skeptisk till begagnad bilbarnstol eftersom de kan vara krockade. Chefen sa dock att det inte var krockat och jag litar på honom. Hade det varit en vilt främmande människa hade jag inte velat använda den men nu är det ingen fara. Så helt plötsligt åkte vi hem med massor av saker och utan att behöva betala någonting! Jag är väldigt tacksam för att ha fått så dyra, fina saker! Pengarna som sparades där kan vi lägga på att vara hemma längre med Ivan eller något annat kul till honom. :)

Jag tror jag börjar få foglossning. Min rygg har bråkat igen dessutom. Barnmorskan var dock tveksam till att jag går hos kiropraktorn och vill att jag söker upp deras sjukgymnast istället. Ska försöka men dom har öppet så dumma (för mig) tider. Gäller att få ihop det okej med jobbtiderna också så att jag är borta så lite som möjligt.

Det är för övrigt rätt tungt att pendla igen. De två veckor jag jobbat har känts som tiodagarsveckor.

RSS 2.0