BB är inte att lita på

Länge sedan jag skrev igen nu. Har varit mycket den senaste veckan. Ivan går igenom en ny fas plus att han håller på att få tänder vilket gör honom gnällig och han vill bara sitta i knät med en napp i munnen. Magen har nog bråkat lite för honom också.


Det har hänt en del sen sist. Speciellt på mjölkfronten. Förra veckan var min kompis här och vi diskuterade mjölk och hållbarhet. Det visade sig att hon fått info om att ställa in mjölken direkt i kylskåpet efter pumpning. Jag har fått infon att låta mjölken stå en timme på bänken innan kylning. Vi började ringa runt och har nu pratat med våra respektive BVC-mottagningar, Livsmedelsverket, Medela, mjölkcentralen på SÖS och en neonatalavdelning. Alla säger att det är fel att låta mjölken stå framme.


Jag har varit i kontakt med människan som rådde mig att låta mjölken stå framme och hon hävdar att hon har rätt. Hon kan också visa var hon läst om det här. Men varför är det då inte standard? Och varför får man olika info på BB (vi låg ju på samma avdelning till och med). Och frågan är om mjölken blivit dålig av att stå framme. I så fall är det inte så konstigt att Ivan haft ont i magen…


Jag har varit i kontakt med Socialstyrelsen som menar att BB ska kunna ge klara besked, dom ska ha den kunskapen. I övrigt hänvisar Socialstyrelsen till Livsmedelsverket. Ringde dit igen idag. Fick prata med en mikrobiolog som menar att bakterier kan ha kommit in i mjölken och att Ivan därmed inte bör dricka den. Risken är att han blir matförgiftad men att det i slutändan är upp till mig att bestämma vad jag gör med mjölken.


Känns för jävligt om det är så att min mjölk är/har varit dålig och orsakat Ivan mer lidande. Nu ställer jag in mjölken direkt i kylen för det är ändå vad alla utom en människa säger är rätt. Men jag har 3.5 liter mjölk i frysen. 3.5 liter!”Alla” pratar om hur viktiga droppar bröstmjölken är och så måste jag kasta bort flera liter på grund av ett stolpskott.


Den här människan skriver i ett mail (jag mailade och frågade om det här så att jag inte bara missuppfattat något) att ” Efter en timma är bakteriehalten lägre i mjölken, än då den just passerat våra hudbakterier”. Det borde ju då innebära att amma är dåligt och att man borde pumpa, kyla och sen värma mjölken igen. Eller?


Känner mig så dum som inte fattat det här. Tyckte att det var konstigt att ha mjölken framme men som nybliven förälder har jag annat att göra än att ifrågasätta instruktioner från BB. Nu ska jag dock ringa BB för det här måste jag framföra synpunkter på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0