Det nya året firades med skumpa

Gott nytt år på er! Det blev ett stilla firande här igår. Eller ja, Ivan mådde inte bra och vi var lite oroliga för honom. Han fick inte behålla maten han åt natten till igår. Sen åt han väl okej på natten men igår mitt på dagen spydde han igen. Rejält. Efter det sov han mycket längre än han brukar. Vi försökte väcka honom och få i honom mat men han ville inte reagera riktigt. Inte fick vi i honom många milliliter mat heller. Flera personer tyckte att det inte lät speciellt bra. Jag ringde till BB och frågade vad dom rekommenderade. Hon tyckte jag skulle ringa barnakuten. Det gjorde jag och hamnade hos Vårdguiden. Hon sa att eftersom Ivan är så liten så skulle vi åka till akuten för att vara på den säkra sidan. Det gjorde vi. Det var ingen fara med Ivan. Han har nog bara ätit för mycket. Sedan i söndags hade han gått upp 250 gram trots att han inte ätit lika mycket som BB sa att han behövde äta. Skönt!

Firandet bestod annars i en tacomiddag. Lyxigt värre ;) För att göra det lite finare hällde vi dock upp gräddfilen i en glasskål istället för att ha den i förpackningen :P Jag pumpade också ur och kunde, vid midnatt, dricka champagne och en svag white russian. Åh, vad jag har saknat white russian! Champagnen var inte heller dum. Tog det dock väldigt lugnt, det är ändå så pass länge sedan jag drack alkohol. Ville inte bli påverkad. Enligt diverse sidor (livsmedelsverket bland annat) på internet står det att man kan amma även om man dricker 1-2 glas vin men att det som är farligt är det förändrade beteendet. Jag har i alla fall inte sparat mjölken som jag pumpat efter champagnen.

Det är en underbart fin dag idag. Egentligen skulle man passa på att gå ut en sväng men det är rätt kallt. Dessutom är det backhoppning om en timme. Och efter det är det tour de ski. Så jag har inte riktigt tid ;) Borde gå och handla mat också. Eller gå och vila. Har sovit väldigt lite i natt igen. Dock vaknar nog Ivan snart igen så det kanske inte är någon idé.

Det verkar också som att dom första besökarna är på väg för att granska vår lille son. Första besökarna som inte tillhör familjen vill säga. Både mina och Uffes föräldrar och bröder har varit här. Igår frågade Uffes kompisar om dom får komma och kolla på Ivan. Min kompis har också frågat om hon får komma. Har velat vänta med besök (förutom familjerna) så att vi ska komma in i rutinerna och lära känna Ivan lite bättre först. Nu börjar det dock kännas som att vi är där. Det är fortfarande mycket kvar att lära om den lille parveln men det känns okej att folk kommer på besök om dom vill. Bara dom inte förväntar sig hemmagjort fikabröd för det orkar jag inte i dagsläget. Har fortfarande kakdeg i kylskåpet. Skulle ha bakat ut degen 21/12, alltså samma dag som Ivan föddes. Sen har jag inte orkat och vet nu inte om degen är dålig. Den smakar bra fortfarande men jag vet inte. Någon som vet hur länge mördeg håller sig?

Nåja, sidospår :) Gå och vila var det ju. 35 min kvar till backhoppningen nu bara :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0