En vecka redan...

God morgon! Nej, inte riktigt men vi (jag) har sovit länge idag. Uffe och jag lyckades dela upp natten riktigt bra så att vi fått sova helt okej båda två. Ivan har varit väldigt snäll också så det har inte behövts vakas i timmar den här natten. Längsta vakna tiden för Ivan var 1 timme och 15 min vilket ju ändå är okej. Han har sovit i sin egen säng (eller ja, men barnvagn i alla fall) hela natten dessutom. Det är visserligen mysigt att ha en Ivan sovande på sin mage men det ger ju inte jättemycket sömn... Vi hade problem med det där i början då Ivan kunde sova i sin säng på dagarna men vägrade att sova själv på nätterna.

Ivan är för övrigt en vecka gammal idag. Jysses vad tiden har gått fort! Tycker redan att jag märker skillnad på honom mot för en vecka sen i alla fall. Han har blivit rätt stark i nacken och lyfter ofta huvudet när han ligger mot magen eller axeln. Han är vaken och tittar sig runt när han äter. Jag inbillar mig i alla fall att han granskar sin omgivning men jag kan ju inte vara helt säker.

Jag förklarade ju aldrig det där med Ivans napp till nappflaskan i går. Det är så att spaltbarn inte kan suga och därmed inte kan ammas. Dom får helt enkelt inte upp något tryck. Istället finns specialflaskor att beställa. Flaskorna är lite mjukare och napparna är extra stora. I napparna får man själv göra hål efter hur lätt man vill att mjölken ska komma ut. Det gör att napparna "läcker" mjölk in i barnets mun. Man kan dessutom hjälpa till med att få ut mjölken genom att trycka på nappflaskan. Det är att rekommendera eftersom barnet annars får jobba rätt mycket själv ändå och därmed får i sig massor med luft (=magknip) och dessutom gör av med all energi på att få i sig energi. Luftiga i magen blir LKG-barnen i högre utsträckning ändå men det är skönt att kunna motverka lite knip i alla fall.

Blev rätt less på vissa delar av personalen på BB faktiskt. Hur man kan jobba på ett sådant ställe men inte veta mer om en så pass vanlig missbildning som det ändå är. "Har du tänkt att du ska amma?" frågade en och blev tjurig när jag sa att "nej, jag kan inte det, han har ju spalt". "Spalt betyder inte att han inte vill äta" sa hon då. Nej, förvisso inte men när han faktiskt inte kan suga och få i sig maten så vad gör det för skillnad? Stackarn kommer ju bara bli frustrerad över att försöka äta men inte få någon mat... Var också flera som tyckte att jag ju kunde använda en vanlig napp till flaskan. Dessa nappar funkade ju till alla andra barn så varför inte till mitt? Och om ett hål i nappen räcker till andra, varför måste jag ha fem hål i min? Det var ju onödigt. Tur att jag visste om situationen (att Ivan har LKG) och själv har så mycket kunskaper om det här. Hade jag varit helt grön hade vi haft det kämpigt med matandet.

Dagens kommentar: Två kvinnor står och röker utanför Täby centrum. "Skönt att komma ut och få i sig lite frisk luft" säger den ena till den andra.

Dagens skylt: På en skoaffär i Täby centrum kan man handla på "Mellanday sales".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0