Köerna är nog 178 meter längre än på min tid

Ber om ursäkt för det som komma skall. Det kommer att bli svordomar.

Helvetes, jävla skit-sjukhus. Ivan skulle ju få operationstid 24:e maj. Nog fattade jag att det kunde bli uppskjutet men tänkte att om han är inplanerad så "tidigt" så hinner han få operationen gjort innan sommaren. Idag ringde dom från KS. Operationen är uppskjuten. I fyra månader. Det som ska göras (enligt KS själva) när barnet är 3-5 månader kommer att bli av när Ivan är minst nio månader. Det minsta han är förkyld kommer operationen att flyttas igen...

Anledningen till att det skjuts på operationen är dom enormt långa köerna. Och många barn har varit sjuka när det varit dags för deras operation så nu måste dom barnen få nya tider. Dessutom sa koordinatorn att ALLA läppoperationer var uppskjutna. Det är lögn. Min kompis son har fått en kallelse till operation bara dagar före Ivan skulle opereras.

Vad kan det här ge för följder?
1. Det måste gå minst tre månader innan gomoperationen kan göras när läppen väl är sluten. Skjuts det på gomoperationen KAN Ivan få problem med talet. Han kan göra som jag gjorde. Jag skapade egna ljud eftersom jag inte kunde säga de ljud jag skulle. Det resulterade i att jag haft jobbigt med varenda konsonant och haft svårt att göra mig förstådd under nästan 20 års tid.
2.  Dessutom ska rör opereras in under gomoperationen. Blir den senare får han rör senare. Då kommer han att höra dåligt rätt länge och på så vis också få problem med talet. Spaltbarn har ju svårare med sånt. Det pratades ju också om hörapparat till Ivan för att han hörde så pass dåligt. Vi skippade dock det för att han skulle få mindre saker att "bråka" med. Nu känns det som en dum idé.
3. Ivan är så stark i benen. Om jag håller honom i händerna drar han sig upp SJÄLV i stående ställning. Han kommer att gå eller vara nära att gå när det är dags för operation. Hur ska jag kunna hålla honom i schack så att han inte gör som mig och smäller upp hela operationen?

Vad göra nu? Jag ska ringa logopeden imorgon och hoppas på att hon kan hjälpa oss.Vi ska ringa koordinatorn igen. Vad har vi för möjligheter att välja annat landsting? Vi ska ringa koordinatorns överhuvud. Hur kan det vara så lite platser att det ska behöva bli så här? Om vi kan få komma till något annat landsting är det upp till oss att fixa det själva så i så fall måste vi ringa runt till alla sjukhus som kan tänkas kunna hjälpa oss. Gissar att det är helt fel läge för att få komma till något annat ställe heller när det är så nära sommaren. Jag tänker dock inte ge upp. Det handlar om min son och jag vill inte att han ska få samma helvete som mig. Jag vägrar sitta här och bara acceptera. Han kan få problem med tal och sånt oavsett men jag vill få ner riskerna.

Och till slut. Alla har sagt till mig att det gått framåt med sjukvården sedan jag var liten och att läkarna är så duktiga nu för tiden. Det är dom säkert. Men dom här satans köerna har inte gått framåt sen jag var liten. Tvärtom, så här förbannat illa var det inte på min tid trots att jag inte gjort annat än väntat på operationstider under min uppväxt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Förstår din frustration :( Vilket landsting tillhör ni, kanske finns flera sjukhus?



// Åsa

(Bebisjakt)

2010-05-03 @ 21:21:04
URL: http://blommis86.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0