Ivan sket. Jag gav upp.

Ivan hade en rätt jobbig natt i natt. Han ville inte äta ordentligt när han ändå var vaken utan vaknade istället ofta för äta mer. Han åt 23, 1, 3, 5 och 8. Betänk då att det tar tid för honom att äta så det var inte långa perioder han sov. Vid ett av de här mattillfällena hade han kissat och blöjan läckt så Uffe bytte blöja medan jag värmde upp mjölken. Jag började sedan mata Ivan som då sket. Han brukar behöva en blöjpaus mitt i maten (han brukar somna och att byta blöja väcker honom så att han äter lite till innan han somnar. Gör att han sover längre sen istället...). Jag gick och bytte på pojken. Satte mig ner för att mata igen. Prrrrrrrruuuuuuuut. Jahapp. Jaja, tänkte jag. Jag matade en stund till och bestämde mig sedan för att gå och byta igen. Hann inte mer än sätta mig ner och greppa nappflaskan innan nästa prrrrruuuuuuut kom. Då gav jag upp. Vi hade bytt blöja tre gånger på max 15 minuter.

Ivan har annars varit lite orolig hela dagen. Inte nog med att han ville ha mat där vid 8. Sen vaknade han vid 9 men ville inte äta. Somnade när jag tog upp honom. Gick dock inte att lägga honom i sängen för då gnällde han. Eftersom jag ville sova lite till så la jag honom på magen och så sov vi (jag lägger mig långt in i sängen och lägger upp filtar vid kanterna i fall han skulle ramla ner så det ska inte vara någon fara). Då sov han bra i två timmar. Efter att ha ätit igen ville han inte somna om. Eller han somnade men så fort jag la honom i sängen vaknade han och blev han skitarg. Troligen hade han magknip för han ville inte ha mat och att ligga på rygg i knät ville han inte. Däremot somnade han som en stock så fort jag lade honom med magen mot mitt bröst. Så så sov han sen i tre timmar. Mysigt som 17 är det att han honom så :) Han är så otroligt mjuk och gosig. Det gäller att passa på att gosa så med honom nu för jag misstänker att jag inte kommer att få göra så när han blir äldre ;)

Status på mjölkstockningen är bra. Lite "knölar" fortfarande men det värsta är absolut över. Febern är borta. Mjölken är mer och mer på väg tillbaka. Vi hade till och med så mycket mjölk att jag fick hälla bort det äldsta för jag visste inte hur länge det stått. Hällde bort säkert 700 ml och har ändå mer än så kvar i kylskåpet. Vi ska börja frysa in lite mjölk för att ha i fall att. Sen ska jag prata med BVC hur mycket han kan tänkas komma att äta. Jag vill inte sitta och pumpa i onödan. Då är det bättre att vänja brösten med att pumpa mer sällan. Min kompis sa att man får 100 kr per liter mjölk på sjukhuset. Men frågan är om man måste åka dit med mjölken? För då är det ju bara jobbigt. Dels kostar det att åka. Dels ska Ivan kläs på och dras ut i bilen. Dessutom är det skittråkigt att pumpa så jag pumpar gärna så lite jag kan. Jag anpassar då hellre mängden efter Ivan. Feltänkt kanske men det skiter jag i. Det tar tid att komma in i livet som småbarnsmamma och det är min egen son jag ska tänka på i första hand. Mig i andra. Nästa vecka börjar Uffe jobba också och då ska jag dra ett större lass här hemma så då blir det ännu viktigare med rätt prioritering.

Shit, vilket långt inlägg det här blev. Nog bäst jag slutar nu. Är det verkligen någon som orkat läsa ända hit ner?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag orkar läsa allt du skriver! :o)



Men du, mer bilder på underverket!!

2010-01-06 @ 14:27:37
URL: http://mzakrisson.blogspot.com
Postat av: sabine

klart att jag läsa dina inlägg - från början till slut - alla! börjar längta efter underverket.

2010-01-06 @ 14:48:13
Postat av: tessi

joooo....jag årkar nåo läs allt=) btw så TROR jag man måst far sjölv me mjölkin ti sjukhus...märkväl tror bara.

2010-01-06 @ 17:10:56
URL: http://livetsom3barnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0