Det är inte lätt när det är svårt

Var en vecka sen jag uppdaterade nu. Började på ett inlägg förra veckan men hann aldrig mer än en mening i taget. Det  var all tid jag hade mellan "Ivan-passen". Han sov dåligt, hade magknip och var allmänt orolig. Vi var så slut allihop att mamma ville ha hem oss i helgen som var. Hon skulle ta hand om Ivan medan Uffe och jag fick vila lite. Lät inte alls dumt så vi åkte. Otroligt skönt var det att få sova. Jag behövde fortfarande vakna för att pumpa och jag vaknade av att Ivan skrek men mamma tog hand om det och det löste sig bra. Det enda (och rätt stora problemet) var att vi glömde packa ner nappen. Vi kom hem och skulle ge lillpysen mat men kunde inte. Jag skäms och mådde oerhört dåligt över hur jag kunde missa att packa ner nappen. Det löste sig dock. Mamma fick tag på en napp till en stor bebis. Ivan kunde inte äta själv med den men vi kunde trycka ut mjölken så att han i alla fall fick i sig mat.

Igår började Uffe jobba. Jag har varit väldigt nervös för hur det här ska gå. Jag menar, att vara två som kan byta av varandra är i alla fall rätt stor skillnad mot att vara själv. Jag ska hinna med Ivan, äta och pumpa. Dessutom bör jag ibland duscha och framför allt sova. Igår gick allt bra till klockan 14. Då ville Ivan bara äta och äta och äta. Han fick mer och mer magknip men blev tokig om han inte fick snutta. 21.30 lyckades vi få honom att sova. Då hade han skrikigt och levt rövare i alldeles för många timmar. Jag var helt slut. Uffe också. Trodde Ivan skulle sova lääääänge efter det men han vaknade vid midnatt och ville ha mat igen. Han äter nu med ca två timmars mellanrum. För ofta i min värld. Han får gärna äta lite mer och sen sova någon timme till. Speciellt på nätterna.

Hur som helst. I dag har det gått rätt bra. Ivan vaknade precis när vi skulle gå till BVC och blev ruskigt arg för att han inte fick mat. Han spydde som en fontän när vi kom hem också. Men annars har allt flytit på. Jag har hunnit äta frukost i alla fall och har hunnit pumpa, duscha OCH starta en diskmaskin. På BVC kollades Ivans vikt. Han väger nu 3625 g. Det är en rejäl ökning från förra veckan, så inte så konstigt om han hade ont i magen igår... Efter BVC gick jag faktiskt i centrum en snabbis. Kollade lite kläder på Lindex (skulle ha billiga omlottkläder, kommer behövas efter operationen) och sen gick jag på ICA. Handlade bara lite småsaker (mjölk!!) och gick sen hem igen. Var lite nervös inför att ta mig ut bland folk med Ivan. Jag har ju inte maten med mig utan måste värma allt om han skulle bli hungrig.

Nu är jag trött. Skulle vila middag igår när Ivan satte igång med sitt knip. Idag skulle jag också vila precis när han vaknade (sov bara en halvtimme så inte lätt att planera). Hinner eventuellt vila en stund nu innan Ivan vaknar igen och innan Uffe kommer hem. Hoppas att veckan flyter på bra så att jag känner mig lite mer säker på att vara hemma själv. Känner mig oerhört frustrerad när Ivan skriker och skriker och skriker och jag inte vet vad jag ska ta mig till. Fan, borde pumpa igen också. Men jag tror jag vilar en stund först.


Kommentarer
Postat av: tessi

bra med mamma till hands när det behövs=)

stackars liten o ni med för den delen när han har ont...ABSOLUT INTE kul kan jag ju me erfarenhet säga,av mina 3 har alexandra hittills varit den mest lättskötta som bebis,andreas fick man ju bär en hel del dom fösta 3mån till 12,1 på natten innan han tog natt....jonathan har ju vari kämpo pga hans reflux då han spytt fontäner hela tiden i typ 8mån tid(men vad kan nu han åt he tå,va ju nog dålit fr sjukh där när man fick vänt å vänt).MEN det blir bättre vart efter tiden går.Ha ni föresten fått skaffat nå sånde droppar mot magen? alla e vi nybörjare så nog blir du säkrare me tiden.ha de bra.kram.

2010-01-13 @ 14:01:01
URL: http://livetsom3barnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0