Hur mår du? Halv tre!

Idag var det dags för KS igen. Tidigt. Ivan gav upp nattens skrikkalas 2.30. 5.30 behövde vi gå upp och åka till KS. Vi var bland annat hos öronläkaren och gjorde hörseltest. Barn bör höra 35 dB. Ivan hörde 40 på ena örat och 50 på andra. Det är inte bra men det är heller ingen större katastrof. Läkaren berättade att spaltbarn blev erbjudna hörapparat och att det kunde vara en idé för oss. Man vet inte om det hjälper men i och med att han hör så pass dåligt kan det vara till hjälp vid språkutvecklingen. Oavsett om vi väljer att ta hörapparaten eller inte får Ivan rör i öronen vid andra operationen, det vill säga, i december eller januari.

Jag är kluven till om vi ska skaffa hörapparat eller inte. Man måste göra avtryck av örat och åka på en massa kontroller som kan vara jobbiga för Ivan. Däremot vet jag själv vilka problem jag har haft med talet och vill inte att Ivan ska få samma problem. Det som kan hända är att han utvecklar sitt språk (så som jag gjorde) och fastnar i det. I mitt fall upplevde jag det som att lära sig att cykla med tre hjul. När jag sedan var 15 år och gjorde en talförbättrande operation skulle jag helt plötsligt lära mig att cykla med bara två hjul. Det var som att lära sig prata igen. Mitt tal är inte helt okej ännu och jag vill inte att Ivan ska ha det så. Jag vill ge honom bra förutsättningar till ett bra tal. Jag vill att han ska kunna göra sig förstådd. Det kunde jag fortfarande inte när jag gick på gymnasiet... Vi ska fundera vidare och se om vi ska ha hörapparaten eller inte. Jag är just nu för men vill skaffa mig lite mer info först.

Jag hade fått en paketavi när vi kom hem från KS. Jag hade beställt ett paket men det här skulle väga 3.1 kilo och så tunga är inte handkontroller till ett tv-spel. Det visade sig att det var ett paket från Tyskland. Det innehöll bland annat kläder och glas... Väldigt oväntat och kul :) Uffe och jag funderade på vad det kunde vara och Uffe sa att jag inte fick öppna om paketet tickade...

Jag har fått förfrågan om bilder på Ivan. Jag är skeptisk till att lägga ut för mycket bilder men här kommer i alla fall tre stycken.

Ivan med sin mamma:



Ivan med sin gomplatta (och tejpad):



Mammas lilla sötnos utan platta och annat tjafs... 


Kommentarer
Postat av: Malin

Äntligen lite foton. Han är fin eran son. Vilka underbara ögon!

Det är trist att vi i princip bor i varsin ände av landet. Jag vill ju träffa er! Kanske att vi kan styra upp något till sommaren?

2010-02-05 @ 14:58:00
URL: http://mzakrisson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0