Jobbig natt blev lyckad dag

Ännu en jobbig natt i natt. Ivan gav inte upp förrän 3. Han sov därefter två timmar, åt en timme för att sedan sova tre timmar. Efter det skulle vi till BVC så sen kunde vi inte sova längre. Som svar på kommentarerna till förra inlägget. Vi har inte läggrutiner på riktigt än. Vi sätter på Ivan pyjamas och släcker ner lyset lite så det blir lite mysstämning. Mysigt blir det ju inte riktigt när han skriker och bråkar hela tiden dock. Att bulla upp med kuddar och sova med honom skulle kunna fungera om det vore så att han är lugn. Det har han inte varit utan kinkat och vill helst bara sitta och hoppa på knät. Direkt när man slutar med det vaknar han till.

På BVC ville dom att jag skulle testa utan mjölk ett par dagar till. Sen ska jag stoppa i mig massor med mjölkprodukter för att se om det blir någon skillnad. Jag hoppas att det är luft i magen som är problemet och inte mjölken. Vi är extra noga med att rapa honom så ofta som det bara går. Annars hade Ivan inte växt på längden men däremot på bredden. Väger nu 4590 gram. Inte konstigt att det börjar bli tyngre att bära :) Har också fått namnet på en mjölkfri ersättning. Den ska vi testa om mjölken inte räcker till. Jag tänker nog testa den på kvällarna för att återigen testa om han kan sova bättre på ersättning.

Efter att ha varit på BVC somnade faktiskt Ivan i vagnen trots att han var vaken när jag la ner honom (funkar aldrig annars). Vi gick i centrum och handlade mat och var på apoteket. Sen passade jag på att gå på en promenad för att få röra på mig och för att få honom att sova en liten stund till. Åker vi bil eller är ute med vagnen vaknar han alltid direkt när vi kommer hem. Så även idag. Sen ville han sova mer men så fort jag la ner honom i sängen vaknade han. Även när jag försöka ligga och mysa med honom i Uffes och min säng. Till slut testade jag barnvagnen igen och det gav resultat! Han sov i två timmar, åt lite och somnade sedan i babysittern! Det har resulterat i en mycket glad och pigg liten pojke och en glad mamma. :) Förhoppningen är nu att han somnar bra i natt. Annars får vi testa med barnvagnen igen. Konstigt hur saker som inte fungerat förr helt plötsligt kan fungera. Jag hoppas att det här håller i sig. :)

Tillägg: Johanna, vad har ni för rutiner för Meja?

Tillägg 2: Ivan har gjort succé idag igen. Räknade till nio personer som stoppade mig på BVC och centrum och kommenterade hur söt Ivan är. En kille på mataffären (en anställd till och med) undrade varför Ivan hade så konstig näsa. En av våra grannar (som inte ens märkt att jag varit gravid) undrade varför han blödde näsblod (var plattan som satt i). Fick flera kommentarer om hur bra man kan fixa sånt här nu för tiden. En tjej på BVC sa det säkert fyra gånger. Vet inte om det var mig eller sig själv hon försökte övertyga.... En kommenterade att jag också har spalt och att "det syns ju ingenting". Tydligen syns det eftersom hon såg och kommenterade det ;)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi gör lite som er med läggningen kanske att man inte kan kalla det rutin? Eller jo för vi gör ju samma sak varje kväll. Runt 21 så byter vi blöja, gör magmassage och så säger vi att det är natten även om hon inte förstår det. Sedan på med pyamas, så släcker vi ner till mysbelysning sedan äter hon oftast lite och blir slö av det. Ofta så somnar hon faktiskt av att vi gör så om hon fortfarande är trött men inte vill släppa taget så sjunger jag byssanlull och så stryker vi henne över hårt, som hon älskar! Hon brukar då ligga på sin fäll bredvid oss soffan. Funkar inte det så tar vi till nappen och fortsätter att stryka över hårt eller mellan ögonbrynen. (mellan ögonbrynen har jag hört flera andra barn som gillar) Och funkar det inte det så sätter jag på mig selen och går runt och vaggar och sjunger en stund. Oftast är inte det nödvändigt utan hon är så slö redan innan.

2010-02-12 @ 11:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0