Blir snart tokig

Jag förstår inte varför inte Ivan kan fatta att man inte ska vara uppe på natten. På dagarna vill han bara sitta och mysa men på nätterna är det ett jäkla hålligång. Det går inte ens alltid att ha honom i knät för han sparkar och ålar sig. Han pratar mycket nattetid också. Det har varit betydligt mindre av den varan på dagarna. Så länge som han är vaken på nätterna är han aldrig på dagarna. Vet dock inte hur jag ska få honom att fatta att man sover på natten. Jag försöker att hålla honom vaken på dagarna men vad hjälper det? Dessutom vet jag inte hur (när) jag ska hålla honom vaken för att få önskad effekt. Inte vet jag heller om det löser sig av sig själv om man väntar ut det.

Jag är dock ingen nattmänniska. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Kanske får jag se till att ha emot den där psykologhjälpen och se hur jag ska tänka för att orka igenom nätterna. Jag blir rätt frustrerad när han inte somnar trots att han är trött. Igår somnade han den här tiden (4.20) men innan jag vågade lägga honom (han vaknar direkt om man inte låter honom somna ordentligt) hade pumpat, diskat undan efter pumpandet och kommit i säng var klockan 5. Nu sov han visserligen rätt länge sen men ändå. Han verkar acceptera vagnen mer och mer och sover i den längre och längre vilket alltid är något.

Jag undrar när jag får sova i natt. Han var så orolig och sprattlade så pass att jag la honom i vagnen. Han var på väg att somna vid 3.30 men så började magen att bråka och han pressade ut en hel del luft. Det känns som att han är vaken längre och längre på nätterna. Från början somnade han vid tvåtiden. Sen har det sakta men säkert blivit senare och senare. Till hösten kanske han har somnar så sent att han somnar i rätt tid. Om ni förstår hur jag menar. Jag förstår att mina sömnproblem är lagom kul att läsa om men det här är ett stort problem för mig.

Jag vill orka vara en bra mamma. Jag vill orka göra saker på dagarna. Som det är nu orkar jag inte med varken det ena eller det andra. Hade bjudit hit en tjej och hennes pojk förra veckan men fick ställa in för jag orkade helt enkelt inte ta emot besök. Men att vara låst i soffan 24 timmar om dygnet pallar jag inte (jag blir rastlös, uttråkad, får ont i ryggen och så vidare). Så jag vet inte vad jag ska göra och hur länge jag orkar.

Nähä, jag hoppades på att Ivan skulle somna i vagnen. Det har han inte gjort. Han ligger och sprattlar, jollrar och smackar med gomplattan. Så än på någon timme lär jag inte få sova. Klockan 5 är rekordet för hans uppesittande hittills. Dags för ett nytt rekord? *suck*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0