Anar nattugglor i mossen

*Gäsp* I går matade Uffe Ivan vid 22.30 ungefär. Jag skulle gå och sova så jag tog Ivan med mig in i sängen och gosade lite. Han var fortfarande hungrig och jag matade samtidigt. När jag kände att jag höll på att somna fick Uffe ta över igen. Han hade suttit och matat till och från under hela hockeymatchen han kollade på. Sen sov Ivan ett par timmar innan det var dags för mat igen. Den här gången var det min "tur" att mata. Klockan var då 4.30. 3.5 timme senare var han fortfarande inte mätt. Han åt, småsov, vilade och åt igen om vartannat. Så fort jag la honom i hans egen säng började han gnälla och ville ha mer mat. Till slut däckade vi av utmattning båda två i soffan. Behöver jag säga att han bara var upp och åt lite snabbt vid 12 och sen tvärsomnade igen? Vad ska jag göra? Jag orkar inte sitta uppe hela nätterna bara för att han aldrig blir mätt. Går ju inte att tvinga i honom maten heller för han spottar ju bara ut fast han gör sin "jag-vill-ha-mat-min". Någon sa att om man ger ersättning på natten så sover dom bättre. Kanske ska testa det för så här är det inte kul alls. Han får gärna vara vaken och sitta och gosa men gärna inte på natten.

Att ha Ivan vaken så här långa perioder på natten gör mitt pumpande svårt också. Pumpade innan han vaknade i natt. Sen borde jag ha pumpat en gång till medan han var vaken. Och sen en gång till bara någon timme efter att han somnat. Men jag orkade verkligen inte. Så när jag vaknade var mina bröst jätteömma igen. Det gör ont och trycker hela tiden även nu när jag har pumpat. Har verkligen ingen lust att åka på mjölkstockning. Vill kunna ge av min mjölk också i första hand, den finns ju ändå där. Vi lär väl komma in i rutinerna så småningom också men om det är så här pass svårt att få ihop allt nu när Uffe är hemma och tar Ivan så hur ska det då gå sen när jag kommer få dra det stora lasset på nätterna och ha allt ansvar när Uffe är på jobbet? Jag skulle inte vilja vara ensamstående småbarnförälder, det är ett som är säkert.

Jag har ju fått låna en pump på BB eftersom Ivan måste äta pumpad mat (eller ersättning) på grund av sin spalt. Min kompis med spaltbarn har också fått låna en sån apparat. Hon fick dessutom köpa till någonting som gör att hon kan pumpa båda brösten samtidigt vilket underlättar rätt mycket. Jag frågade på BB om inte jag också kunde få köpa till ett sånt set (vi var ju ändå på samma sjukhus, på samma avdelning). Det fick jag inte. Det var bara folk med tvillingar som behövde pumpa båda brösten samtidigt. Och det tog ju inte så lång tid att pumpa heller så det spelade ingen roll. Ska dock egentligen pumpa 10 min på varje bröst var tredje timme. Alltså 80 min per bröst per dag. Det är rätt stor skillnad om jag skulle kunna få sova dom där extra 80 minutrarna varje dag. Men det gick som sagt tydligen inte att ordna. "Dessutom kommer det snart så mycket mjölk ur dom där att du kommer att få så det räcker" sa barnmorskan. Hur kan hon veta det? Och gör det att det är lättare att "offra" dom där minutrarna?

Usch, vilket bittert inlägg det här blev men jag känner mig inte så pigg idag som sagt. Blir lätt negativ när jag inte får sova. I kväll provar vi ersättningen som dygnets sista måltid och hoppas på att Ivan sover lite bättre i natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0